✖

שירות לקוחות

✖

ייעוץ בבחירת מזגן

יועץ אנושי
יועץ דיגיטלי לחנות המיזוג חנות חשמל

לקנות מזגן חדש או לתקן את הישן? כך מחליטים

המזגן הוא "בן בית" אצל הישראלי הממוצע וגם בסביבה המשרדית ומסיבות ברורות – חם מאוד בקיץ ובחורף די קר. מאחר שמדובר ב"סוס עבודה" שמופעל שעות לא מעטות, הוא מתקלקל במוקדם או במאוחר. האם כדאי במצב כזה לתקן אותו? האם עדיף לקנות חדש? אלה שיקולי מפתח, שיסייעו לכם להחליט: 

 

עלות

היבט ראשוני שיסייע להחליט, הוא נושא העלות. כדאי שתבדקו כמובן, כמה יעלה לתקן? וחשוב לשקול, האם במחיר כזה משתלם יותר לרכוש מזגן חדש במקום לתקן? לפעמים התיקון הוא בחלק יקר יחסית של המכשיר, שאין ברירה אלא להחליף. במקביל, מזגנים חדשים זמינים כיום במחירים נוחים למדי ובביצועים לא רעים. אם מדובר על מזגן לחדר בודד, אז אין סיבה שהוא יהיה יקר במיוחד. 

 

להוציא בכדי לחסוך 

עוד היבט של המחיר, הוא ששדרוג המזגן לדגם חדש יותר, עשוי להיות בו זמנית יקר יותר וזול יותר. יקר יותר ברכישה, ביחס לעלות תיקון. זול יותר בטווח הארוך מהמזגן הישן, מבחינת עלויות החשמל. זאת, מאחר שמזגנים מודרניים עובדים בצורה יותר חסכונית. למשל מזגן בטכנולוגיית אינוורטר. מזגנים אלה, משנים את מהירות המדחס על פי הצורך. זאת, בשונה ממזגנים רגילים, אשר מפעילים ומפסיקים את פעולת המדחס לעתים קרובות ופועלים עם מהירות מדחס קבועה. כתוצאה מכך, מזגן מבוסס טכנולוגיית אינוורטר חסכוני יותר ונשחק פחות. 

 

הזדמנות לשדרג

רכישת מזגן חדש במקום תיקון הישן, עשויה להיות הזדמנות לשדרג ולרכוש מזגן חכם יותר. אפשרות נוספת, היא לרכוש מזגן חזק יותר – במקום לתקן מזגן 1 כ"ס, לרכוש מזגן 2 כ"ס. כמובן, אולי תרצו לשדרג "בגדול" ולעבור ממזגן לחדר אחד לרכישת מזגן מולטי (מזגן מרכזי לדירה או למשרד) או אולי מזגן מיני מרכזי חסכוני. כלומר, זו עשויה להיות גם הזדמנות לביצוע שינויים בפריסת המזגנים בדירה. 

 

הזדמנות לצמצם

מצד שני, אנחנו משנים לאורך השנים את אופן השימוש שלנו בחללים שונים בבתים ומשרדים. כתוצאה מכך, ייתכן גם מצב שבו המזגן שהתקלקל חזק מדי עבורכם כיום. במקרה כזה, הקלקול עשוי להיות הזדמנות להחליף אותו במזגן חדש שהוא יותר קטן וגם מתאים יותר לצרכיכם. משמע – פחות בזבוז חשמל.  

 

גיל המזגן 

אם המזגן המקולקל הוא חדש יחסית עולה ההצדקה לתיקונו, גם אם התיקון יקר יחסית. מזגן ישן לעומת זאת, הוא בעל סיכוי מוגבר לתקלות בעתיד, כך שאולי מוטב כבר לרכוש במקומו מזגן חדש. עם זאת, כאשר מדברים על גיל של מכונה כלשהי, אפשר לחשוב על זה גם מזווית שונה מעט ומשמעותית: העובדה שמכשיר ישן עשוי לכלול גם חלקים חדשים, בעקבות תיקוני תקלות בעבר. 

למשל קבל התנעה חדש, שהוחלף אחרי כמה שנים בעקבות תקלה. אז כעת יש לכם תקלה חדשה, במזגן שהוא "ישן חלקית" – יש בו קבל התנעה חדש יחסית. תאמרו – זה רק רכיב אחד ולכן המזגן מבחינתנו ישן. אוקיי. מה אם זה מזגן ישן מאוד, עם שלושה חלקים חשובים שהוחלפו בו לפני שנה? זה "ישן" או "חדש"? 

 

אופי התקלות

אם המזגן התקלקל, התקלה לא עומדת בפני עצמה, אלא כדאי לבחון אותה בראי היסטוריית התקלות של המכשיר. האם היו במזגן זה עוד תקלות משמעותיות? ריבוי תקלות, עשוי להתבטא בהוצאה מצטברת לא קטנה, שמעלה את כדאיות רכישת המזגן החדש. 

 

האם הפתרון לתקלה זמני? 

פתרון תקלות, נופל לרוב לאחד משני סוגים. במצב האידיאלי, מזהים בדיוק מה התקלקל ומחליפים את אותו רכיב, ברכיב חדש ותקין. במצבים אחרים, מקור התקלה לא ברור או שאין אפשרות לתיקון לטווח ארוך. במצבים כאלה, ייתכן שתצטרכו להחליט בין פתרון זמני כלשהו או חלקי לבין רכישת מזגן חדש. 

 

חומרת התקלה

עוד היבט של אופי התקלות, הוא חומרת התקלה. כמובן, יש תקלות שלא דורשות בכלל הזמנת טכנאי מזגנים, הוצאה כספית על תיקון וניתן לטפל בהן לבד. למשל, סוללות שהתרוקנו בשלט המזגן או תקלות שנובעות מפילטר שלא ניקיתם מזמן. תקלות אחרות קל וזול יחסית לתקן עם טכנאי – נאמר החלפת גז במזגן. אבל יש גם תקלות, שאולי תחליטו כלל לא לתקן. אם המזגן מרעיש למשל, אולי זה לא ברמה שמפריעה לכם יותר מדי. מצד שני, אם הרעש גם חדש וגם מגיע ממקור שאתם לא רואים, זה עשוי להיות התחלה של תקלה חמורה יותר. ככלל – רעשים חריגים הם אינדיקציה קלאסית לתקלות, מומלץ שלא להתעלם מהם והם נוטים להחמיר. 

 

שיקולי עיצוב

המזגן הוא חפץ גדול למדי ואין ספק, שהוא משפיע על העיצוב. מזגנים ישנים, עשויים להיות כבר במצב לא טוב מבחינה אסתטית. הם גם עשויים להיות גדולים ביחס למזגנים חדשים יותר, באותה העוצמה. כך שאם מזגן כזה מתקלקל, הנה לכם תירוץ טוב, להחליף אותו במשהו יותר יפה וקומפקטי. אגב, מתקין מזגנים יוכל להסביר לכם לגבי אפשרויות שונות להסתיר את המזגן. למשל מעל תקרת גבס. 

 

תהליך ההחלפה

עוד היבט שקל לשכוח, הוא מורכבות ועלות החלפת המזגן. אם מדובר במזגן מרכזי, שנמצא מעל תקרת גבס וכדומה, פירוקו והתקנת מזגן אחר במקומו עשויים להיות מורכבים. חשוב לקחת זאת בחשבון. 

תכנים שיוסיפו לכם עוד שליטה על מיזוג האוויר שלכם:

arrow left slider arrow right slider