✖

שירות לקוחות

✖

ייעוץ בבחירת מזגן

יועץ אנושי
יועץ דיגיטלי לחנות המיזוג חנות חשמל

מה יותר חסכוני – מיני מרכזי או מזגנים עיליים?

מתכננים לאבזר את הבית או המשרד במערכת מיזוג חדשה? מתלבטים בין מזגן מיני מרכזי למזגנים עיליים? רוצים לדעת איזה סוג של מזגן נחשב לחסכוני יותר? השורות הבאות נכתבו עבורכם…

 

המזגן הביתי ו/או המשרדי, בין אם מדובר במזגן עילי ובין אם מדובר במזגן מיני מרכזי, מהווה את "זולל" האנרגיה המשמעותי ביותר, ולכן, הבדלים כאלו ואחרים בין סוגי המזגנים השונים, באים לידי ביטוי בחשבונות החשמל ובמקרים מסוימים הפער בין חשבונות החשמל מגיע למאות שקלים (ואף יותר) לשנה, וזאת בהתאם לאופי השימוש שלכם במזגנים השונים המותקנים בביתכם ו/או משרדכם.

 

כפועל יוצא מכך, כאשר אתם רוכשים מזגן לבית או למשרד, מכל סוג ובכל תקופה, חשוב לבדוק מהו דירוג היעילות של המזגן. כיום, לכל מזגן מוצמדת תווית אנרגיה בה מופיעות אותיות בשפה האנגלית מ-A ועד G, כאשר הדירוג הגבוה ביותר הוא A המעיד למעשה על מזגן חסכוני. בתווית זו,  מופיע נתון נוסף המכונה COP (מקדם יעילות) שהוא למעשה היחס שבין תפוקת המזגן לצריכת האנרגיה שלו, וככל שמספר המקדם הינו גבוה יותר, כך המזגן נחשב לחסכוני יותר.

 

מספר מילים על מזגנים מיני מרכזיים ומזגנים עיליים

 

מזגנים עיליים ומזגנים מיני מרכזיים, נחשבים לשניים מסוגי המזגנים הפופולאריים ביותר בישראל, כאשר המזגן העילי מיעד בעיקר לצרכי מיזוג של חללים קטנים ובינוניים ואילו המזגן המיני מרכזי מיועד לצרכי מיזוג של מספר חללים/חדרים ואו לצרכי מיזוג של חלל גדול במיוחד. בשני סוגי המזגנים, המזגן מורכב משתי יחידות נפרדות: יחידת המאייד ויחידת המדחס, כאשר במזגנים העיליים, יחידת המאייד מותקנת בתוך החלל בחלקו העליון של אחד מהקירות ויחידת המדחס מותקנת מחוץ לחלל. במזגנים מיני מרכזיים, שתי היחידות ממוקמות מחוץ למבנה, כאשר פעולתן חודרת אל תוך החלל באמצעות תעלות שבסופן פתחי אוורור ודרכן מוזרם האוויר הקר או החם אל שטח החלל. עד לפני מספר שנים, צריכת החשמל, גם של מזגנים עיליים וגם של מזגנים מיני מרכזיים, נחשבה לגבוהה, כאשר הדגמים הפשוטים והסטנדרטיים של שני סוגי המזגנים אינם כוללים בתוכם טכנולוגיות המאפשרות חיסכון משמעותי באנרגיה.

 

במקרים בהם מדובר בדגמים פשוטים וסטנדרטיים של מזגנים מיני מרכזיים ומזגנים עיליים, פעולת הקירור של המזגן המיני מרכזי פחות יעילה אנרגטית, ולכן הוא נחשב למזגן פחות חסכוני בכל הנוגע לצריכת החשמל. יחד עם זאת, חשוב לציין שגם המזגן העילי הסטנדרטי נחשב ל-"זולל" חשמל והוא מיועד בעיקר לצרכי מיזוג של חללים קטנים יחסית ולפרקי זמן לא ממושכים. היעילות האנרגטית הנמוכה של מזגן מיני מרכזי נובעת בין היתר מהצורך בהפעלתה של כל המערכת לצרכי מיזוג, וזאת גם במקרים בהם בחדרים מסוימים לא נחוצה פעולת המיזוג. במקביל, יעילותו האנרגטית הנמוכה של המזגן העילי נובעת מהעובדה שהוא פועל בטמפרטורה קבועה ורציפה ללא כל יכולת להשגת שליטה בטמפרטורה.

 

טכנולוגיות חוסכות אנרגיה שחשוב להכיר

 

כיום, תוכלו ליהנות מהיצע הולך וגדל של מזגנים עיליים ומזגנים מיני מרכזיים בהם משולבות טכנולוגיות חוסכות אנרגיה. טכנולוגיות אלו כוללות בין היתר:

 

  • טכנולוגיית אינוורטר  –  שמדברים על מזגני אינוורטר מדברים למעשה על מזגנים בהם יחידת המדחס פועלת בטכנולוגיית אינוורטר. טכנולוגיה זו מאפשרת למדחס לעבוד במהירות רציפה משתנה ובכך למעשה לשנות את פעולתו על פי הצורך. כמו כן, טכנולוגיה זו מאפשרת למדחס לקבוע את התפוקה הרצויה בחלל החדר הממוזג ובכך לשמור על טמפרטורה רצויה לאורך זמן. כפועל יוצא מכך, מזגני אינוורטר מתאפיינים ביעילות אנרגטית גבוהה והשימוש בהם תורם רבות לחיסכון משמעותי בחשמל.

 

מזגן מרכזי

 

חשוב לדעת: טכנולוגיית אינוורטר מיושמת כיום גם במזגנים עיליים וגם במזגנים מיני מרכזיים, כאשר החיסכון בחשמל יכול להגיע ל-30% עד 50% בהשוואה למזגנים בהם יחידת המדחס איננה פועלת בטכנולוגיית אינוורטר.

 

  • טכנולוגיית VAF – טכנולוגיה זו ייחודית ובלעדית למזגנים העיליים והמיני מרכזיים המיוצרים על ידי חברת תדיראן. טכנולוגיית ה-VAF או בשמה המלא: VARIABLE AIR FLOW, מאפשרת לכם למעשה להשיג שליטה מלאה בכל חדר בנפרד בו מותקן מזגנים עילי מסוג רב מאייד ו/או מזגן מיני מרכזי אינוורטר.

 

היתרון המשמעותי של הטכנולוגיה טמון ביכולותיה להתאים את כמות האוויר לצרכי המשתמש באופן אוטומאטי, כאשר וויסות הטמפרטורה מאפשר לכם ליהנות מחיסכון משמעותי בצריכת החשמל עד 30%.

 

במידה והמזגן המותקן בביתכם איננו משלב אחת משתי הטכנולוגיות המופיעות לעיל, אנו ממליצים לכם לחשב מסלול מחדש ולהתקדם למזגנים עיליים ומזגנים מיני מרכזיים מבוססי טכנולוגיות חוסכות אנרגיה. אומנם עלות רכישתם של מזגני אינוורטר ומזגנים בטכנולוגיית ה-VAF, גבוהה יותר בהשוואה לדגמי מזגנים פשוטים וסטנדרטיים, אך לאורך זמן מדובר בחיסכון משמעותי בחשבונות החשמל והדבר מקזז את הפער. במידה ואתם נחשבים למשתמשים "כבדים" במזגנים לאורך כל ימות השנה (ובעיקר בחודשי הקיץ הממושכים), קיימת חשיבות רבה לכך שתתקדמו למזגנים משולבי טכנולוגיות חוסכות אנרגיה ותוכלו להבטיח לעצמכם שעות ממשוכות של מיזוג בצריכת האנרגיה היעילה והחסכונית ביותר.

תכנים שיוסיפו לכם עוד שליטה על מיזוג האוויר שלכם:

arrow left slider arrow right slider